Friday, February 11, 2011

WAHAI POSLAJU...APE MAKNA LAJU?????????

Assalamualaikum...

Pagi2 jumaat yang mulia ni hangin lak 1 badan.
Selasa malam saya ada order ubat utk resdung
dan kulit saya ni secara online.Malam tu juga
Kak Zee aka Tokey Salun sms no item poslaju
kat saya.Rabu pagi dia pos guna poslaju.


Saya memang sentiasa check kat web poslaju status
barang yang saya tunggu tu menggunakan no item
yang diberi.Pagi semalam barang tu dah sampai
Pusat Poslaju (PPL) berdekatan.Dalam kul 9:51 pagi
dah dibawa utk penghantaran.Ni buktinya:

7:20pg barang tu sampai ke PPL Nilai dari PPL Taiping

9:51 pg dorg bwk keluar untuk penghantaran..
Tengok,pergerakan barang tu cepat jek dr Taiping ke Nilai..
memang efisien la..Tapi akhirnya 'tersadai' kat pusat serahan 
(cawangan) berdekatanmengharapkan saya p amik sendiri barang tu..
Kim salam la..Kalau camtu baik saya p beli sendiri kat Taiping...


Saya tunggu sampai petang...Memang x keluar umah pun.
Pintu umah pun tak tutup,saya kunci pintu grill jek.
Sepanjang masa ada orang kat umah n tunggu barang tu sampai.
Sampai petang tunggu tau.Memang kompem  xde orang datang.
Lagipun no hp saya ada pada barang tu,kalau syarikat kurier lain,
dorang akan call bagitau dorang akan hantar barang jam berapa,
so kita boleh stenbai kat umah.


Pagi ni tengok dalam peti surat ada note ni..


Konon2nya semalam dorang ada hantar tapi xde orang
kat umah...Alasan klise..Bukan sekali saya kena camni.
Dah banyak kali dorang men tinggal note jek.Pastu suh
kami p amik sendiri kat Pusat Serahan.Bukan saya
sorg,ramai dah yg dok area ni komplen.Walaupun dok
Sepang,PPL yang terdekat cuma PPL Nilai.


Kalau saya rajin nak p amik sendiri barang tu tak payah
saya beli secara online.Baik saya p beli kat salun jek.
Konon2 beli on9 boleh la jimat tenaga dan kos.Ni sama jek.


Saya call pusat serahan tu pagi tadi n dorang janji nak hantar
petang.Tapi saya suh datang pagi jugak! Janjinya kul
10:30 kang dorang dtg.


Saya bukan nak komplen Pos Malaysia.Dulu guna poslaju
kat tempat lain ok jer.Byk sangat jasa Pos Malaysia ni sejak dulu.
Cuma mungkin sebab banyak kawasan nak dijaga maka PPL Nilai
hanya letak memo dah serahkan tugas pada cawangan di Sepang
ni.Akhirnya,pengguna gak la yang kena p amik sendiri barang
tu kat Pusat Serahan.


Ape pekdah guna Poslaju kalau mcm tu.baik guna pos biasa jek.

HOT!!!


Update: Skrg dah kul 12:30 pagi..Tadi janji 10:30!!!

37 comments:

Cik Su Life Cycle said...

komplen kat pejabat pos terdekat.. mang tak patut taw buat cam tu..tak wat keje ke ape...

zulkbo said...

salam..
memang laju kalau begitu?
he he..maruuu...masaalah
budak penghantar lah tu..

al-lavendari said...

memang patut awak hot dan berangin .. nanti boleh jadi belon hidrogen !

dah baca dan balas lum komen uncle dalam entri awak sebelum ini ?

Cik SHiNJU said...

Cik Su - Tadi dah kol customer service,pastu kol pusat serahan tu..jap lg dorg antar..Bukan nak salahkan Poslaju,tp kat area saya
ni jer camni..

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Door-to-door servicenya patut efisyen kan!

Cik SHiNJU said...

Abg Zul - W'salam...ha'ah.. laju sesangat... Kat area ni jek..cawangan ni jek..PPL nilai ok..Dulu pnah staff nilai sdiri yang hantar...Mase dok Pantai Dalam dulu ok je,service poslaju mmg tip top..

Cik SHiNJU said...

Uncle Hamzah - hehehe...dalam berangin tu nak tergelak plak...td mase kol dorg smpai tersasul2 cakap..konon marah sgt la...boleh saya suh operator kat customer service tu kol n buat komplen..

Dah baca n balas :)

Kakzakie Purvit said...

Salam shinju,

Sabar sayang.... jangan naik angin selalu nanti terbang segalanya.... Takut kakak:)

Aku Anak Pahang said...

Salam aduh mmg sakit hati kena gitu weh... gamoknya deme tunggu byk baru nok antor jimat kos gamoknya :(

ozzy said...

salam..

Memang elok komplen diaorang tu kalau tak keadaan jadi makin teruk..
p/s-nak efektif lagi boleh complain kat paper pulak.

Cik SHiNJU said...

Ustaz Abdul Razak - W'salam...patutnye camtu la.. Malangnya tidak!

Cik SHiNJU said...

KakZakie - W'salam... sabo dah ni kak.. Kalau x sabo saya dh gi serang kat pusat serahan tu...masalahnya dah byk kali kena camni..kalau skali dua boleh la tahan lagi..

Cik SHiNJU said...

Abg Yassin - dah kita guna khidmat dia,kena hantar cepat la barang tu..mane leh tggu byk baru nak hantar..masalhnya dorg malas p ketuk dr umah ke umah..men letak note kat letter box jek..kat tmpt lain ok jer...Dr Taiping ke Nilai mmg cepat jek barang tu gerak..Sampai ke Sepang ni trus prob..

Cik SHiNJU said...

Sifu - W'salam...harus kena komplen dlm paper pulok pasni...Yg prob kat Sepang ni jek..Barang tu mmg gerak on time dr Taiping ke Nilai...

munna said...

kak munna yg kaki shopping online setakat n i dgn pos laju takde masalah... tapi skynet mmg dah pangkah ... servis teruk sangat

Cik SHiNJU said...

Kak Munna - ekceli,poslaju tmpt lain ok jer,dulu salu gak guna mase dok pantai dalam..xde prob pun..dorg sini malas nak anto smpai depan pintu,men letak note kat letter box jek...

Pulak..skynet sini bagus..siap kol dulu sblm anto barang...

AzianKhalil said...

area tman universiti ni pun camni gak...poslaju hapa kejadah kalau kena pikap sendiri kat pusat serahan larkin nu...meredah jalan jammed lagi...kurier lain siap call dulu sebelum hantar tanya ada org ke takde..kalau mmg takkan ada org kat rumah sbb kerja siang...dihantarnye pulak ke tempat kerja...takde la main ninggal2 je memo suruh ambik sendiri...aku tak kisah kalau barang aku beli online tu shipper yg bayar..masalahnya kos penghantaran kite shopper ni yg bayar..pastu poslajunye tak laju langsung....

Cik SHiNJU said...

Nafisa81 - Mekasih aok...akhirnye jumpe rodong senasib..huhuh..agaknye la kan,dorg ni lupe pos malaysia tu dah diswastakan...wat la keje mcm org swasta..dorg xtau makna laju tu agaknye..n betapa pentingnya barang yg dia kena hantar tu..kalau x penting baik guna pos biasa jek kan..

terokai seni said...

laju sangat le tu sampai terlajak ke opis balik....

Cik SHiNJU said...

Cemomoi San - laju smpai x sempat baca alamat gamoknye..huhuh.. Koi bukan nak salahkan poslaju sangat..sbb tgk kat web mmg barang tu bergerak lancar...smpai ke Salak Tinggi ni je prob...mmg byk kali dah gini..kita plak kena p amik kat opis dia..

zella y said...

yun..kite pon prnah kena mcm ni..geram btul...

kdg2 parcel smpai 3 hari br smpai tau, bila ty knp lmbt..bole plak ckp pkeje xde... mmg geram jer...

Cik SHiNJU said...

Zella - kalau dh smpai 3 hari tu lbh kurang mcm guna pos biasa je kan..padahal kita bayar lebih...kalau dh guna poslaju tu opkos la brg tu penting...buat keje x sepadan ngn caj!

grOundnUt said...

Janji tinggal janji....^^'

Cik SHiNJU said...

grOundnUt - Ape guna berjanji....^^

Ina said...

cik shinju..sebab tu saya maleh nak beli online....nak kena tunggu je abg posmen tu..tapi..dah minat beli gak..hu.hu
INA NAZIR BLOG

Cik SHiNJU said...

Kak Ina - beli on9 ni byk kos kita boleh jimat...kos petrol,parking..masa dan tenaga pun jimat.. :)

Anonymous said...

perkhidmatan ni kne upgrade lg...ishhh

Unknown said...

pos laju skrg mcm x berapa nk laju jer... hmm...

Cik SHiNJU said...

S!L4H - tatau nak kabo dah...khidmat berbayar tp hampeh...

Cik SHiNJU said...

Irfan - ade yg laju ade yg tidak...

AzianKhalil said...

kalau dah pakai poslaju..ingat2 nak jimat..pastu kite pulok yg rugi wehh...dgn telepon folo up balik ke deme..pastu nak pikap barang lagi...ceh..lagi buang masa duit dan tenaga serta air liur...tak kurang jugak menambah dosa koi tengking sapa yg jawab tepon koi tu...pastu terkial kial nak jawab

Cik SHiNJU said...

Nafisa81 - betul kata aok ter...td koi tepon dorg ade dekat RM10 rasanye.Tengking tu xdok la tp td koi ade marah2 sket...budok tu panggil koi kakak,koi kata 'sape kakak awak?'..hehehe...kita kol dorg men pas2 ke org lain..nak kena citer smula dr awal..leceh...byk pembaziran di situ.. :(

Miecyber said...

Kena tukar nama tu...

Pos Tak Berapa Laju ...

Kedai online penjara Rusia

Tapak Kaki said...

pos biasa tu pos apa yun? aku rasa pos malaysia tu yang biasa.. sebab biasa sampai lambat kan..hehe.

Cik SHiNJU said...

Miecyber San - hehehe...kerana nila setitik rosak susu sebelanga kan..tmpt lain ok jer kot poslaju ni..

Cik SHiNJU said...

Tapak kaki - pos besa yg pakai stem tu...xde la mahal mcm poslaju tp sampainye lbh kurang sama jek..huhu..

aku said...

aku lagi best kena, langsung xtinggal note ke apa ke. nasib baik cek status kt web kalau tak memang xtau la barang kt poslaju nilai kena pegi amik sendiri.